Wednesday, October 26, 2011

MARATHON SEMASA cuti depavali

MARATHON PUISI

TENTATIF PROGRAM
27 OKTOBER 2011 (KHAMIS) - UNIMAP
2.00 petang : Pendaftaran dan kedatangan peserta
3.00 petang : Taklimat pelaksanaan program Maraton Pembudayaan Puisi 1Malaysia oleh Pengarah Program.
3.30 petang : “Maraton Pembudayaan Puisi 1Malaysia” bermula (berterusan)
MAJLIS PERASMIAN
10.00 malam : Ketibaan tetamu kehormat
10.05 malam : Negaraku
10.10 malam : Bacaan Doa
10.15 malam : Persembahan Selamat Datang
10.30 malam : Ucapan oleh
[ Wakil KPKK – belum ditetapkan ]
: Persembahan syair, gurindam dan teromba
: Ucapan Perasmian oleh
YBhg. Brig. Jen. Dato’ Prof. Dr. Kamarudin Husin
Naib Canselor UNIMAP
: Penyampaian cenderamata
11.00 malam : Jamuan
28 OKTOBER 2011 (JUMAAT) – Perbadanan Perpustakaan Awam (PPAN) Kedah
7.00 pagi : Rombongan peserta maraton bertolak ke PPAN Kedah (pembacaan puisi diteruskan di dalam bas)
9.00 pagi : Pendaftaran dan kedatangan peserta
9.30 pagi : Taklimat pelaksanaan program
Maraton Pembudayaan Puisi 1Malaysia oleh Pengarah Program.
10.00 pagi : Ucapan aluan oleh
YBhg. Dr. Zahidi Dato’ Zainol Rashid
Pengarah
Perbadanan Perpustakaan Awam Kedah
: Penyerahan warkah Maraton Puisi 1Malaysia kepada PPAN Kedah
10.30 pagi : “Maraton Pembudayaan Puisi 1Malaysia” bermula (berterusan)
3.00 ptg : Rombongan peserta maraton bertolak ke USM (pembacaan puisi diteruskan di dalam bas)

29 OKTOBER 2011 (SABTU) – USM
8.00 Pagi : Pendaftaran dan kedatangan peserta
9.00 Pagi : Taklimat pelaksanaan program
Maraton Pembudayaan
Puisi 1Malaysia oleh Pengarah Program.
9.30 pagi : Ucapan aluan oleh
YBhg. Prof. Dato’ Omar Osman Naib Canselor
Universiti Sains Malaysia
: Penyerahan warkah Maraton Puisi 1Malaysia kepada USM dan Pembacaan puisi berterusan.
10.00 pagi : “Maraton Pembudayaan Puisi 1Malaysia” bermula (berterusan)
3.00 ptg : Rombongan peserta maraton bertolak ke UPSI(pembacaan puisi diteruskan di dalam bas)

30 OKTOBER 2011 (AHAD) – UPSI
8.00 Pagi : Pendaftaran dan kedatangan peserta
9.00 Pagi : Taklimat pelaksanaan program
Maraton Pembudayaan
Puisi 1Malaysia oleh Pengarah Program.
9.30 pagi : Ucapan aluan oleh
YBhg. Prof. Dr. Zakaria Kasa Naib Canselor
Universiti Pendidikan Sultan Idris
: Penyerahan warkah Maraton Puisi 1Malaysia kepada UPSI dan Pembacaan puisi berterusan.
10.00 pagi : “Maraton Pembudayaan Puisi 1Malaysia” bermula (berterusan)
3.00 ptg : Rombongan peserta maraton bertolak ke ASWARA(pembacaan puisi diteruskan di dalam bas)

31 OKTOBER 2011 (ISNIN) – ASWARA
8.00 Pagi : Pendaftaran dan kedatangan peserta
9.00 Pagi : Taklimat pelaksanaan program Maraton Pembudayaan
Puisi 1Malaysia oleh Pengarah Program.
9.30 pagi : Penyerahan warkah Maraton Puisi 1Malaysia kepada ASWARA dan Pembacaan puisi berterusan.

MAJLIS PENUTUP BULAN BAHASA KEBANGSAAN PERINGKAT KPKK DAN PROGRAM PEMBUDAYAAN MARATON PUISI 1MALAYSIA

3.00 petang : Ketibaan Tetamu Jemputan
3.30 petang : Ketibaan YB Dato’ Seri Utama Dr. Rais Yatim
Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan
: Nyanyian Negaraku
: Persembahan
: Bacaan Doa
: Ucapan aluan oleh
YBhg. Dato’ Sri Kamaruddin Siaraf
Ketua Setiausaha
Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan
: Ucapan penutup oleh
YBhg. Dato’ Seri Utama Dr. Rais bin Yatim
Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan
: Penyerahan watikah maraton dan bacaan puisi oleh YB Menteri KPKK sebagai penghormatan mengakhiri Maraton Pembudayaan Puisi 1Malaysia
: Penyampaian cenderahati
: Nyanyian Bahasa Jiwa Bangsa
: Sidang Media
: Jamuan
5.00 petang : Majlis Bersurai

pengalaman baru buat aku dan rakan-rakan. emm macam mana agaknya ye. huhuhuhu gementar jugak nak baca puisi ni tp memandangkan bosan di rumah best jugak ikut program ni.
hari selasa ada test sintaksis aduhhh nak wat mcm ne ni????
emmmmm....

Friday, October 21, 2011

seminar

sekarang ni aku dlm seminar tp dk wat keja lain. Bukan aku je yg len pun sama. Yg bersembg tu biasa la kalau dah boring bukan nak dgr sngt pun. yg menarik perhatian aku ni ada srg mamat ni sempat lg dok menjahit. Hebat la dia. Jht manik dkt bj lak tu. kat depan tu kesian Apa yg dk ckp pasai apa pun x tau. Barisan belakang aku blh lak dok men teka teki.
Teka teki dia kuda apa tak boleh mkn. Huhuhuhu cpt jwb aku pun xtau. Siap sapa blh jwb dpt sekupang. Hahaha. Mcm2 ragam .

Friday, October 14, 2011

malam tautan kasih (mesra dan romantis)

semester 5


dari posisi tepi

persembahan dari semester 5. best sangat dapat kumpul ramai2 dan memeriahkan majlis. tahniah buat kawan2 yang menjayakan persembahan. seronok dan sangat terhibur


persembahan dak sem 8




Monday, April 25, 2011

terbukti...


PENGKISAHAN DAN PAMERAN MARITIM MELAYU MELAKA ABAD KE 16

Jabatan Bahasa dan Kesusasteraan Melayu, Fakulti Bahasa dan Komunikasi , UPSI, Persatuan Karyawan Perak dan Perpustakaan UPSI telah mengadakan majlis Pengkisahan dan Pameran Maritim Melayu Melaka abad ke 16 pada 12 April 2011.

Zainal Johan dari Persatuan Sejarah dari persatuan Sejarah Cawangan Rembau, Negeri Sembilan dan Serambi Astana Raja, Desa Seri Melenggang, Astana Raja Kota Negeri Sembilan menceritakan pelbagai kisah kepahlawanan Hang Tuah, Panglima Awang, Laksamana Cheng Ho, Puteri Hamg Li Po di samping mempamerkan beberapa peralatan senjata penting milik mereka. Antara barangnya adalah seperti teropong Panglima Awang, keris tempur pahlawan Hang Tuah, cawan yangg ada wajah Puteri Hang Li Po dan sebagainya.



Adakah anda percaya akan kewujudan Hang Tuah???

soalan pertama yang ditanya oleh Zainal Johan dari persatuan Sejarah Cawangan Rembau, Negeri Sembilan. Hanya seorang guru sahaja yang mengangkat tangan dan menyatakan dia bersetuju bahawa adanya hang tuah. kebanyakan hadirin yang menghadiri majlis tersebut tidak menyetujui bahawa wujudnya hang tuah termasuklah aku hehehhe.
jika anda percaya bahawa wujudnya hang tuah buktikan kepada saya. 
semua yang hadir semua mengatakan bahawa hang tuah adalah cerita rekaan dan dongeng yang ingin menyatakan bahawa setiap negara mempunyai wiranya yang tersendiri. 
selepas semua menyatakan pendapat masing-masing mengenai hang tuah, maka en.Zainal Johan menceritakan kisah  yang sebenar akan kewujudan hang tuah. pelbagai bahan bukti ditunjuk kepada hadirin dan kami dapat memengangnya. saya berasa sangat bertuah kerana menghadiri majlis tersebut. 

Antara barang yang dipamerkan

                                 cipan                                  tempo                                           jam


 teropong jarak jauh                          teropong jarak lebar              


                              cawan yg ada gambar puteri hang li po



wajah puteri hang li po                         meriam kecil

                bergambar bersama lelaki melayu terakhir huhuh


                                                                

Sunday, April 24, 2011

tambah koleksi

 
sem 4 sahaja

aduhh gara-gara banyak sangat jualan buku pada sem ni jadi banyak la aku beli. hehehhe memang keja gila la. dah la banyak buku yg kena beli sem ni sempat lagi beli novel. kalau la mak aku tau duit aku banyak habis beli buku yang berapa nak berfaedah ni jenuh la aku nak kena beleter. hehe tapi x ape mak aku paham minat aku. dia bunyi pun sekejap je. puas sangat dapat beli buku yang kita minat kan. ada jugak kawan aku kata pembaziran sahaja tapi dia pinjam bila kau beli. oragyang tak minat untuk beli buku tak akan faham perasaan kita  bila dapat beli buku. salah satu cita-cita aku adalah nak buat mini perpustakaan kat umah nanti. jadi sekarang aku nak kumpul buku banyak-banyak. suka sangat bila nampak buku yang banyak di depan mata. emmmm x kisah la buku apa pun janji buku. 

membaa amalan mulia
dengan membaca dapat memperbaiki bahasa yang digunakan
dan dapat meningkatkan kosa kata dan menambahkan ilmu.

^ -^
*



tension






time-time exam macam ni pun aku sempat g nak tgk benda gini. hehehehe nak release tension la konon. apa pun stady jgn lupa ek ....

Friday, April 22, 2011

terkilan

Sedih, terkilan, tersentap mcm nak nangis pun ada. Ya Allah kenapa aku rasa mcm ni?? Perlu ke ada perasaan mcm tu sekarang ni. Kenapa aku cepat terasa sangat ni. Selama ni aku terasa jugak tapi aku cuba anggap itu semua sebagai satu gurauan tapi...kali ni aku tak anggap itu sebagai satu gurauan. Benarkah gerak hati aku mengatakan itu bukan satu gurauan??? Ya Allah lapangkanlah dadaku. Aku tak nak fikir benda yang bukan2. Aku akan terima semuanya. Terima kasih kerana berterus terang dan anda belum cukup mengenal diri ini.




Friday, March 4, 2011

beli lagi?????

assalamualaikum...
aku cuma nak kongsi. aku ni gila buku ckit aduh...ada pesta buku la pulak.... dah banyak buku aku beli. buka pun x lagi ni, bila nak buka je ingat assigment banyak g yang tak siap. kalau aku mengadap novel ni memang keja aku tak akan siap. dah tu pulak tiap2 malam kau turun bawah join program yang ada. macam2 program lak 2 lagi la keja aku tak siap. tapi...aku tak menyesalpun sebab majlis ilmu. huhuhuhu.  baru 4 hari karnival ni aku dah abih banyak duit buku pun dah banyak ni...bila la...aku nak mula baca ni...hmmmmmm
aku beli 2 buah novel n 4 buah buku agama....aku teringin nak beli buku aku terima nikahnya yang gabungan 3 buah buku bercinta sampai syurga, aku terima nikahnya dan murabbi cinta...tapi mahal la.....aaaaaaaa nak jugak....


perasaan ku berbelah bahagi ni nak beli ke x?? ada lagi 2 hari ni .hmmmmmmmmm

Friday, February 18, 2011

assalamualaikum...
videohari ni cuma nak kongsi apa yang berlaku hari ni jew. sedih bila mengenangkan diri sendiri yang serba kekurangan ni. nasib baik la ada jugak kawan yang senasib. tak ada la rasa sangat. tapi apa-apa pun malu jugak la bila ilmu tak cukup di dada. memang betul orang tak la kata kat kita yang kita ni benda tu pun x tau. tapi dah memang tak tahu apa2 nak wat macam mana. nak tipu pun tak boleh la sebab satu benda pun tak tahu. betul... kita belajar benda yang kita tak tahu tapi.... entah la kali pertama la yang aku rasa bodoh sangat. malu pun ada. selalunya masuk kelas tu ada jugak la pengetahuan sikit dan tak la panik sangat bila kena soal. ni wat malu je.... macam nak nangis pun ada. macam2 perasaan tadi...  aduh....macam mana la nak tempuh hari2 yang mendatang. sekarang ni aku rasa macam tak sabar nak habis dan nak tunggu minggu ke 14. hahahhaahah jahat nyaaaa

Sunday, February 6, 2011

sweet 22

Hari ini tanggal 6 Februari ulang tahun kelahiran aku. cepatnya masa berlalu dah 22 tahun aku tahun ni. aku rasa macam budak2 lagi padahal kawan-kawan aku dah ada anak pun. huhuhuhu perasan muda betul la aku ni. sedih jugakla kena sambut di tanjung malim sorang-sorang lak tu. kalau kat kampung best la jugak boleh sambut dengan keluarga. boleh jugak makan kek huhuhuhuhu. aduh sedih la hausemate tak balik lagi. Tapi......ramai jugak la kawan yang ucap kat aku. huhuhuhu best jugak. apa pun terima kasih kepada sesiapa yang ucapkan ulang tahun kat aku...saaaaayang korang semua. terima kasih semua kawan-kawan.

Thursday, January 27, 2011

Koleksi Baru


RM 49.90


hembusan rindu
cinta Farah Diana seperti tertakdir miliknya.
memburu cinta Farah seperti bertarung nyawa buat Daniel.
Namun, kala cinta mekar berbunga mereka diduga kemelut.
kesilapan Daniel benar-benar menghancurkan hati Farah.
Kehadiran Fifi dikala punca 
Daniel beralih arah.

Daniel tersedar, cuba merebut kembali piala kasih Farah Diana. 
Namun, pelbagai rencah hidup dunia remaja mematangkan perjalan hidup mereka. 
Pengorbanan demi pengorbanan seperti dua pertandingan buat dua hati yang sedang ditawan.


Antara bait-bait sajak yang terdapat dalam Henbusan Rindu

Lautan di waktu subuh 
ianya tidak mengharukan, sepi tidak juga

Lautan di waktu subuh
ianya tidak bengis, tidak juga dahsyat

lautan di waktu subuh
ianya seorang gadis yang baru merasai
nikmat hidup di malam pernikahan
melimpah keriangan nembanjiri jasadnya
nikmat meliputi mempesonakan

mahu disuarakan ke seluruh dunia 
tapi, dalam genta keriaan subuh itu
ianya mali pabila mengenang sekian
yang mengerikan buat pertama kalinya
namun itulah kemesraan  - lembut dan malunya!

lautan di waktu subuh 
ianya gadis yang menghirup rindu 
dengann rasa sebuah malu 

lautan di waktu subuh 
di mana langit dan lautan bertemu di hujungnya
adalah pemandangan yang menakjubkan 
riak mengusik, gelombang beralun, ombak berteriak
adalah peralihan waktu, fajar sinar dewasa. 
 


Monday, January 24, 2011

suratan atau kebetulan.

hari ni macam-macam perkara terjadi kat aku. mula-mula suka kemudian sedih pula aku rasa. terkilan sangat. aku tak tau la apa salah yang telah aku buat. Dulu kawan aku yang sorang ni selalu kata apa yang berlaku kat kita ni pasti ada hikmahnya dan mungkin disebabkan kesalahan yang pernah kita buat. Jadi muhasabahlah dan ingat kembali apa yang telah kita lakukan. emmm entah lah aku x dapat pasti apa yang telah aku lakukan. ye la kan kita mana la sedar apa kesalahan yang telah kita lakukan kalau tak ada orang yang menegur kita. sapa yang berani nak tegur kan kalau kita ada wat silap. ini lah masalah kita sekarang kalau orang wat silap bukan kita nak tegur tapi kata kat belakang ini x betul ni salah. tapi nak tegur x jugak. emmmm entah lah mungkin juga ada hikmah disebalik apa yang aku alami ari ni. ada kawan aku yang sorang ni pulak kata mungkin aku rindukan kat kampung. hmmmm mungkin. entah la aku pun x tahu. rindu 2 memang la aku rindu sangat kat mak aku. aku  x tahu la apa perasaan aku sekarang. kadang rasa suka kadang 2 rasa sedih sangat dengan apa yang berlaku kat aku. aku x tahu nak luahkan kat sapa. bukannya kau x ada kawan, kawan aku ramai tapi entah la. bukan orang yang sesuai kot untuk aku luahkan perasaan aku ni. jadi sekarang aku luah je kat sini dan selebihnya pendam je lah. ya allah mudahkanlah urusan ku dan lapangkanlah dada ku ya allah. dua tiga ari ni aku rasa x tenang sangat. fikiran ku buntu ya allah....

Sunday, January 23, 2011

kisah tentang cinta

video
ada ape dengan cinta????
C- cantik
I -indah
N -nikmat
T- tampan
     A- apa sahaja
bercintalah dengan pencipta sebelum bercinta dengan manusia.
bercinta dengan ibu bapa membawa ke syurga bercinta dengan kekasih tak kemana...

doa kepada sesiapa yang sedang bercinta

ya Allah, kurniakanlah aku cintaMu,
kemudian kurniakanlah kepadaku cinta orang yang mencitai-Mu,
dan kurniakanlah apa sahaja cinta yang menghampiriku kepada cinta Mu,
Semoga cintamu lebih ku dambakan daripada cinta yang lain ya Allah.

pesanan buat sahabat dan diriku jua. jagalah akhlak dan perbuatan agar tidak menyesal di kemudian hari. ingatlah bahawa setiap perbuatan ada balasannya sama ada cepat ataupun lambat. 




Thursday, January 20, 2011

pantun kasih sayang

sungguh indah bulan mengambang,
            keliling pula bintang bercahaya,
bila wajahmu tidak ku pandang,
           rindu dihati tidak terkata.

langit cerah awan membiru,
          angin bertiup berlagu merdu,
sakit sungguh menanggung rindu,
         pilu di hati tak siapa tahu.

kata manis setulus budi,
        sepanjang hayat terkandung di jiwa,
cinta sejati akan bersemi,
        selagi jasat di kandung nyawa.

indah menawan seraut wajah,
       mulianya hati suka berbudi,
setia janji tak akan berubah,
       sucinya cinta tetap abadi